top of page
  • Writer's pictureAnttilanmäki

Keskustan liikenteestä


Asun keskustan äärellä. Autopaikka on pihalla ja polkupyörä. Käyn usein keskustassa. Aina sinne

pääsee helposti autolla, pyörällä tai kävellen. Autolla pääsen yleensä palvelun viereen ja

pysäköintipaikkakin löytyy helposti. Vesijärvenkadulla voi jopa tehdä u-käännöksen ja pääsen

takaisin kotiin. Pyörällä on huona päästä joka paikkaan. Jos ajan liikennesääntöjen ja opasteiden

mukaan, pitää välistä ajaa ajoradalla ja välistä jalkakäytävällä. Siirtyminen pyörätieltä ajoradalle on

epäselvää ja jalankulkijat vielä poukkoilevat tielläni. Jalan pääsen joka paikkaan kunhan onnistun

väistelemään epäsäännöllisesti suhahtelevia fillaristieja ja maltan seistä punaisissa valoissa

odottelemassa. Liikenteen melu ja pöly kyllä häiritsevät jalan ja pyörällä kulevaa. Autossa olen

suojassa ja voin kuunnella musiikkia.


Liikenneverkko on kehittynyt lapsuuteni 40-luvulta vain vähän, vaikka autoliikenne on kasvanut

moninkertaiseksi. Kariniemenkatu on yhdistetty Jalkarannantiehen katkaisten Kisapuiston

rantayhteyden. Mannerheimintie on rakennettu täyttämällä Järvisen suppa ja hävittämällä Ylä-

Lotilan asuntoalue. Helsingin suunnan yhteyttä on parannettu kahteen otteeseen viimeksi suoraan

keskustaan asematunnelin kautta.


Esikaupunkialueet ovat kasvaneet ja niiden katuverkkoa on rakennettu yhtymään keskustan 40-

luvun katuverkkoon. Poikkiyhteyksiä keskustan vieritse ja kehäteitä on vältetty tehokkaasti

rakentamasta, vaikka monet pikkupaikkakunnat ovat niitä saaneet kylläkin keskuksia näivettävin

vaikutuksin. Lahden kokoisessa kasvavassa kaupungissa ohitiet olisivat jo tosi tarpeeseen, jotta

keskeisen kaupunkialueen sisäinen liikenne rullaisi ilman turhaa läpiajoliikennettä.

Liikenneympäristöltään palvelupisteet, kaupat ja palveluiden alueet pääsisivät kehittymään

asiakkaiden eikä ohikulkijoiden toivomalla tavalla. Kaikissa suurissa kaupungeissa asiakkaat

tulevat viime kädessä jalan kauppoihin. Ehkä kehätie vihdoin vapauttaa keskusta-aluetta

kehittymään asiointi- ja toimialueena ja vilkastuttaa nyt usein tyhjiä jalkakäytäviä ja katutason

huoneistoja.


Matti Honkavaara, 77

43 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page